In het medialandschap is het steeds moeilijker om door de bomen het bos nog te zien…
Communicatie is alles en iets van dat alles proberen we met de werkgroep communicatie binnen We Media te realiseren. Om duidelijk te maken dat We Media één is in de verscheidenheid. Maar toegegeven, een eenheid zoeken in de panoplie van uitgevers die We Media vertgenwoordigt is geen eenvoudige opdracht. We moeten op zoek gaan naar de gemene deler, want wat verbindt een uigever van b-to-b publicaties en, ik noem maar wat, de publiekskanalen van het middenveld? Vroeger was papier het gemeenschappelijke en bindende element, bedrukt papier om precies te zijn. Dat is niet langer het geval. Vandaag brengen uitgevers hun verhalen in een verscheidenheid aan formats en platformen waarbij print steeds vaker het ondergeschoven kindje is geworden.
Wij hebben geen gemeenschappelijke vijand zoals de afgescheurden van We Media die zich dan maar de “Belgian Publishers Experience” (BPX) zijn gaan noemen. Zij vinden mekaar vooral in hun strijd tegen de GAFA’s, die Amerikaanse internetreuzen die hun lokale advertentiebudgetten oppeuzelen.
We Media profileert zich in de eerste plaats als verdediger van de gemeenschappelijk belangen van de uitgevers van periodieke pers. Het komt er op neer dat gezocht wordt naar de meest gunstige randvoorwaarden waarin een extreem genuanceerd medialandschap kan bloeien. De bio-diversiteit van het medialandschap als maatstaf, zeg maar. Want een ‘gezond’ medialandschap, net als een gezond ecosysteem, heeft diversiteit nodig om veerkrachtig, informatief en representatief te zijn. (Ga daar maar aan staan Cieltje.)
Die boodschap brengen we in een eerste fase naar de collega-uitgevers die misschien het licht nog niet gezien hebben. En is er licht aan het einde van de tunnel? Zeer zeker, want de nood aan genuanceerde en verscheiden berichtgeving is nooit groter geweest. Dat biedt opportuniteiten op diverse terreinen, maar toegegeven, het is niet eenvoudig om deze terreinen te ontekken of te betreden, want er zijn amper onontgonnen gebieden te ontdekken in het medialandschap, laat staan onbetreden paden te bewandelen.
Waarin schuilt nu de kracht van een uitgeversvereniging als We Media? Niet in het nivelleren van de verschillen tussen haar leden, maar in het erkennen en verbinden ervan. Net in die diversiteit schuilt de rijkdom van het medialandschap: groot en klein, digitaal en print, niche en breed, ongebonden of vertrekkend vanuit een welbepaalde visie of wereldbeeld. De uitdaging bestaat erin om bruggen te bouwen tussen uiteenlopende spelers die elk op hun manier bijdragen aan een pluriform en weerbaar medialandschap.
We Media kan en moet daarin een katalysator zijn — een plaats waar uitgevers elkaar vinden rond gedeelde belangen, gedeelde waarden en gedeelde toekomstbeelden. Door overleg, vertegenwoordiging en kennisdeling kan de vereniging richting geven in een tijd waarin de zekerheden van vroeger verdwijnen, maar de behoefte aan betrouwbare, onafhankelijke en betekenisvolle media groter is dan ooit.
Zo blijft communicatie niet enkel “alles”, maar ook het bindmiddel waarmee een sector zichzelf telkens opnieuw uitvindt.
